Kdo by se nechtěl vydat do vesmíru a objevovat nové planety a měsíce! Jako kočičí astronauti vyrazte na vesmírné expedice a staňte se těmi nejlepšími z nejlepších.
MLEM: Vesmírná agentura je rodinná hra, při které se odvážíte doletět co nejdále do vesmíru a prozkoumat tamní planety a jejich měsíce. Hra kombinuje jednoduchá pravidla, napětí a vtipnou grafiku od ilustrátorky Joanny Rzepecké.
🐱 nádherná grafika
🐱 chytrá herní mechanika
🐱 pro rodiny s dětmi od 8 let

MLEM: Vesmírná agentura – recenze
Po rozbalení hry jsme užasli. Nadchla nás jak okouzlující grafika, tak provedení herních komponent. Vtipný design dodává hře atmosféru a herní podložka z neoprenu zase pocit luxusu.
Pravidla jsou moc pěkně a přehledně napsaná a provedou hráče jak přípravou hry, tak jednotlivými fázemi hry a pokročilými variantami.
Hra je snadno pochopitelná a díky kostkám, které určují délku letu, příjemně nepředvídatelná.
Každý si vybere svého kočičího astronauta, který se vydá do vesmíru. Začínající hráč v roli velitele expedice hází kostkami a posouvá tak raketu vesmírem. Během letu se každý hráč rozhoduje, kdy jeho astronaut opustí raketu k průzkumu na planetě nebo jejím měsíci. Kolik bodů získá, záleží na odvaze riskovat a na tom, jak daleko raketa doletí, než havaruje.
- autorem je Reiner Knizia
- ilustrátorem je Joanna Rzepecka
- u nás vydalo vydavatelství Asmodee/Blackfire
- pro 2-5 hráčů
- od 8 let
- herní doba je 30-60 minut
O autorovi
Reiner Knizia patří mezi nejplodnější autory moderních deskových her, navrhl jich kolem šesti set. Řada jeho titulů získala ocenění Hra roku v různých zemích. Z jeho nejznámějších her vyšla v češtině například hra Lovci a sběrači (2010), Lama (2019), Lama Kadabra (2024), Mňam! (2015), Skol ty Skoty (1999), ZOO Vadis (2023), Ztracená města (1999) a Želví závody (2004). Jeho hry baví rodiny i zkušené hráče po celém světě.
Jak se hraje Mlem: Vesmírná agentura?
Příprava hry
Doprostřed stolu hráči připraví neoprenovou vesmírnou podložku, vedle ní žetony cílů, všechny bodovací žetony a desku rakety. Na první pole vesmírného selhání se umístí ukazatel vesmírného selhání. Každý hráč si vybere kartu hráče, která znázorňuje kočičího velitele a jeho osm kočičích astronautů.
Startovní fáze
Začínající hráč umístí dřevěnou figurku rakety na pole 0 na vesmírné podložce a vezme si desku rakety, na jejíž první pole umístí jednoho ze svých astronautů. Tímto se stává velitelem vesmírné expedice, dokud raketu neopustí. Poté si ostatní hráči ve směru hodinových ručiček vyberou svého astronauta a položí ho na další políčka na desce rakety.
Jednotliví kočičí astronauti mají každý svou schopnost, kterou hráč může při cestě do vesmíru využít.
Letová fáze
- Velitel expedice hodí všemi dostupnými kostkami, které poté rozdělí podle hodnoty na kostkách. Pole, kde se právě nachází raketa, určuje, které hodnoty smí hráč využít. Kostky, jejichž hodnoty neodpovídají, nemohou být použity.
- Z kostek, které odpovídají hodnotám pole, na kterém se nachází raketa, vybere hráč hodnotu, která je podle něho nejvhodnější. Vždy musí použít všechny kostky dané hodnoty. Raketou pohne o tolik polí, kolik je součet všech kostek dané hodnoty. Hodnota symbolu forsáže (plamene) je určená počtem bodů na poli na vesmírné podložce (dle počtu puntíků na forsáži).
- Po posunutí rakety hráč odebere použité kostky a v dalších hodech s nimi už nehází. Výjimku mají kostky s hodnotou forsáže, které může v dalších kolech využít. Pokud by hráči nezůstaly žádné kostky, nechá si jednu, se kterou dále hází.
Přistávací fáze
Po každé letové fázi (pokud raketa nehavarovala) přichází na řadu přistávací fáze. Hráči se mohou rozhodnout, jestli jejich astronaut zůstane v raketě nebo provede výsadek na planetě nebo měsíci.
🐱 Na planetách může být více astronautů a vyhodnocuje se až na konci hry.
🐱 Na měsíci může být vždy jen jeden astronaut a hráč získává body okamžitě.
🐱 V hlubokém vesmíru musí všichni astronauti raketu opustit. Velitel expedice se umístí na kometu a okamžitě získává sedm bodů, ostatní astronauti jsou umístěni na galaxii a každý obdrží pět bodů.
🐱 Pokud se velitel expedice rozhodl opustit raketu, ujímá se velení následující hráč. Nový hráč dostane nepoužité kostky a pokračuje se v letu. Deska rakety zůstává u původního hráče, aby se nenarušilo pořadí hráčů.
🐱 Kdo jako první splní podmínky pro získání žetonu cíle, vezme si odpovídající žeton ke své desce hráče.
Havárie rakety
Pokud po hodu kostkami žádná z hodnot neodpovídá hodnotám na poli na vesmírné podložce, raketa havaruje. Velitel posune žeton vesmírného selhání o jedno pole. Všichni hráči umístí své astronauty z desky rakety zpět na desku hráče. Výjimkou je astronaut s padákem.
Tímto expedice končí a hráč předá desku rakety hráči po své levici, aby mohl začít další vesmírnou expedici.
Konec hry
Hra končí, pokud se žeton vesmírného selhání dostal na poslední pole na ukazateli vesmírného selhání, nebo pokud některý z hráčů umístí na vesmírnou podložku všech svých osm astronautů.
Hráči spočítají body na všech planetách a přičtou své body za výsadky na měsících, v hlubokém vesmíru a za splněné cíle.
Kdo získá nejvíce bodů, stává se nejlepším velitelem kočičí vesmírné agentury.
Pokročilé varianty
- UFO – dřevěná figurka UFO se na vesmírné podložce posouvá z hlubokého vesmíru proti letu rakety o počet polí, které udává vylosovaný expediční žeton. Ten také určuje, s kolika kostkami velitel expedice začíná házet a novou schopnost, kterou může velitel expedice využít.
- Průzkum – pět vylosovaných žetonů se umístí na odpovídající pole na vesmírné podložce. Když na daném poli raketa ukončí svou letovou fázi, žeton se okamžitě aktivuje.
- Tajné mise – každému hráči se rozdají čtyři žetony tajných misí. Každý hráč si z nich vybere tři, zbylý žeton vrátí do krabice. Hráči se během hry snaží splnit co nejvíce tajných misí a získat tak body navíc.
Desková hra obsahuje:
- 5 karet hráčů
- 40 žetonů astronautů
- 64 bodovacích žetonů
- 6 kostek
- 1 raketa
- 1 deska rakety
- 1 vesmírná podložka
- 4 žetony cílů
- 1 žeton vesmírného selhání
- 20 průzkumných žetonů
- 20 žetonů tajných misí
- 5 žetonů UFO
- 1 UFO
- 14 expedičních žetonů
- kniha pravidel
MLEM: Vesmírná agentura a děti
MLEM považuji za výbornou vstupní hru do světa složitějších strategických her. Děti zaujme hlavně veselými ilustracemi a vtipným tématem. Hra je přehledná — hráči snadno vidí, za co získávají body a kolik času jim zbývá.
Zároveň rozvíjí především strategii a odhad rizika. Rozhodnout se, jestli raději vysadit astronauta a získat méně bodů, nebo riskovat a doufat, že raketa ještě doletí dál, bývá někdy těžké i pro dospělé — a pro děti je to skvělý trénink rozhodování.
Díky jednoduchým pravidlům si ji užijí i méně zkušení hráči.
MLEM: Vesmírná agentura u nás doma
Hra nás nadchla svými vzhledem i herní mechanikou. I přesto, že je to hra kompetitivní, tedy hráči spolu soupeří, tak v raketě letíme vždycky společně a podporujeme se navzájem při hodu kostkami a vyhodnocováním, který výběr kostek je nejvhodnější. Dokonce někdy i výběr astronautů hrajeme kooperativně, abychom z toho jako skupina profitovali. To mě na této hře asi baví nejvíc.
Jak se hra líbí členům naší rodiny?
Davidovi (9 let) se nejvíce líbí kombinace jeho oblíbeného vesmíru a koček. A také, že dokáže vyhrát.
Mému muži se líbí
Já jsem z této hry prostě nadšená!
MLEM: Vesmírná agentura v kostce
🐱 rodinná kompetitivní hra (hráči hrají proti sobě)
🐱 rozvíjí strategii a odhad
🐱 pro 2-5 hráčů
🐱 od 8 let
🐱 herní doba je 30-60 minut
Hru MLEM: Vesmírná agentura bych doporučila do každé rodiny. Užijete si u ní spoustu zábavy!
Velké poděkování patří vydavatelství Asmodee/Blackfire za poskytnutí hry MLEM: Vesmírná agentura k otestování!